Než si vytvoříte e-shop - Přípravná fáze, průzkum a kontrola

1. Průzkum trhu

Rozhodli jste se že si vytvoříte eshop a budete "něco" prodávat? Dříve než investujete do vytvoření eshopu, doporučuji udělat si průzkum a položit si zásadní otázky:   Bude o můj produkt zájem?  Má můj produkt konkurenci? Je konkurence velká nebo malá?

Je / bude o můj produkt zájem?

Pokud jste našli produkt, který byste chtěli prodávat, zjistěte zadli o něj bude zájem. Nejsnadněji to zjistíte mezi přáteli - zeptejte se jich, zdali by si váš produkt/y pořídili a za zhruba jakou cenu. Jestli se jim nápad líbí či nelíbí. Případně se zeptejte v nejbližším okolí svých známých. 

Typ prodávaného zboží a původ může hodně ovlivnit nejen prodeje, ale také zisky. A určitě chcete mít e-shop proto, aby vydělával.

Existuje několik variant:
1) Máte vlastní produkty, které vyrábíte – což je super, zde je tedy potřeba dobře vypočítat a stanovit si cenu svých výrobků, tak aby vám prodej vydělával. Myslete také na náklady na výrobu, ale i na marketing a dle toho si stanovte cenu.
2) Budete produkty nakupovat a přeprodávat - zde je hodně důležité, jakou budete mít na produktech marži, jak velká bude konkurence a opět určitě bude potřeba myslet i na propagaci a marketing
3) Dropshipping – zde je potřeba vybírat opravdu dobře a s dostatečnou marží, pokud firma nabízí dropshipping i ostatním e-shopařům, kterých může být opravdu hodně, je potřeba využít propracovaný marketing, který ale bude určitě dražší. A ještě horší je, když je stanovena cena, se kterou nelze hýbat. Dropshipping se vyplatil dříve, dnes je dobrý spíše jako rozšiřující sortiment k vlastním fungujícím prodejům.

 

2. Zkouška prodeje přes soc. Sítě

První prodeje můžete vyzkoušet přes sociální sítě. Takový facebook marketplace funguje dobře na prodej nejrůznějších věcí, které potřebujete prodat. Můžete zde vyzkoušet jak by se prodával vás produkt. Případně můžete pro prodej vyzkoušet různé facebookové skupinky. Pokud se daří a je o produkt zájem, je to cesta na rozšíření prodeje přes eshop. 

 

3. Více objednávek - balení, logistika

Pokud si vytvoříte eshop a začnete své produkty více propagovat, měli byste se připravit na to, že se mohou prodeje velmi rychle zvednout. Jste připraveni na více objednávek? Máte místo a čas na balení, máte zvoleného správného dopravce, který rychle a bezpečně dopraví vaše objednávky zákazníkovi? Od množství objednávek se také většinou odvozují i ceny dopravců. Rozmyslete si a naplánujte, přes jakého dopravce budete vaše zboží zasílat.

 

4. Kontrola a nastavení legislativy e-shopu

Pokud chcete prodávat zboží přes eshop, musíte mít buď živnostenské oprávnění, nebo mít založenou firmu (s.r.o., a.s. atd). Jako prodejce musíte mít na eshopu dostupné - obchodní podmínky, proces nákupu a reklamace, ochranu osobních údajů, GDPR, a v případě že budete přijímat hotovost tak se na vás také vztahuje EET. Pokud chcete prodávat alkohol, tabák a další zboží, které lze nabízet zákazníkům od 18 let, vztahují se na vás ještě další podmínky. 


Obchodní podmínky - lze samozřejmě stáhnout z internetu nějaké univerzální, určitě si je ale upravte podle toho, co prodáváte, nebo si je nechte upravit o svého právníka. Vzorové obchodní podmínky si můžete stáhnout ZDE a upravit si je dle vašich podmínek.

Ochrana osobních údajů a GDPR - měli byste mít vytvořený článek, který popisuje jak nakládáte s osobními údaji svých zákazníků. Vzor si můžete stáhnout ZDE  

Pokud budete mít na e-shopu nastaveno měření dat (google analytics, měřící kódy - fb pixel, remarketingové kódy atd.) musíte zobrazovat tkzv. cookie lištu - kde budete informovat každého kdo vstoupí na stránky o sběru dat a uživatel si tak bude moci vybrat zdali souhlasí, nesouhlasí nebo si bude moci nastavit s čím souhlasit chce. 

* u SHOPTETU - cookies lištu naleznete v záložce Vzhled a obsah > Cookies - a nápovědu ZDE

* Pro wordpress weby můžete použít plugin - CookieYes

 

5. Nastavení procesů a spokojenost zákazníka

Zkontrolujte si nastavení prodejních procesů.

Dostupnost produktů

Neuvádějte zboží které budete mít až za týden, že jej máte skladem, předejdete tak nepříjemnostem. Je to celkem častý nešvar českých eshopů,, ovšem nespokojený zákazník, který objednal zboží skladem a přijde mu až za 14 dnů, se již pro druhý nákup většinou obrátí jinam.

Informování o stavu objednávky

Zákazník by měl určitě vědět alespoň základní informace - dají se nastavit automatické procesy jako je např. zaslání emailu nebo sms zprávy. Zákazníka byste určitě měli informovat:

1) o přijetí objednávky 
2) o odeslání a následném doručení objednávky

Mezi další kroky, kdy můžete zákazníka informovat jsou tyto procesy:

3) V případě že zákazník zvolil platbu převodem ale ještě nezaplatil a už je to třeba 2 dny - zaslat informaci o zvolené platbě a zaslat platební údaje
4) Zaslání informace o zaplacení objednávky, v případě platby přes účet
5) Storno - zaslání o stornování objednávky v případě neuhrazení nebo na základě odstoupení zákazníka 

Informace o platbě a cenách dopravy

Zákazníky zajímají ceny platby a dopravy, či případné výhody jako je např. dopravné zdarma při nákupu nad 2000 Kč. Informujte zákazníka přehledně v samostatném článku a ne pouze v obchodních podmínkách. 

 
Reklamace a vrácení zboží

Samostatným článkem, ve kterém uvedete jakým způsobem a kam mohou zákazníci vrátit zboží, nebo jakým způsobem mohou zboží reklamovat,  ušetříte čas sobě i zákazníkovi. Připravila jsem pro vás vzor co by mohl takový článek obsahovat. Tento vzor můžete použít pro váš eshop a nejdete ho ZDE.